Image

Ratsaa renkaasi ajoissa – Rengasratsia muistuttaa tarkastamaan renkaat ennen syksyn liukkaita

Rengasratsia järjestetään tänä syksynä 7.9 – 13.9 tiedotuskampanjana. Suurta yhteistä tapahtumaa ei järjestetä, mutta poliisi tehostaa renkaiden kunnon valvontaa tien päällä muun partioinnin ohessa. Katsothan, että omat renkaasi ovat kunnossa! 

Autonrengasliitto järjestää vuosittain Rengasratsia-rengasturvallisuuskampanjan yhdessä Liikenneturvan ja poliisin kanssa. Tapahtumaviikolla on seurattu usealla eri paikkakunnalla henkilö- ja pakettiautojen renkaiden kuntoa ja jaettu samalla autoilijoille tietoa renkaiden vaikutuksesta ajoturvallisuuteen. Tänä vuonna kuntotutkimukset on päätetty Covid-19-pandemian vuoksi jättää väliin ja rengastutkimukset korvataan tiedotuksella.

”Tarve liikenne- ja rengasturvallisuuden edistämiselle ei ole hävinnyt minnekään. Haluamme tuottaa autoilijoille luotettavaa ja helposti ymmärrettävää tietoa renkaiden vaikutuksista liikenneturvallisuuteen”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.

Poliisi valvoo renkaita tehostetusti

”Tämän vuoden Rengasratsiassa poliisi valvoo tehostetusti renkaiden kuntoa tien päällä muun partioinnin ohessa”, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen poliisihallituksesta sanoo.

Poliisi kiinnittää huomiota renkaisiin huomiota ympäri vuoden. Ihalainen on huomannut, että huonokuntoiset renkaat kulkevat tavallisesti käsi kädessä ajoneuvon muiden turvallisuuspuutteiden kanssa. Tieliikennelain mukaan henkilö- ja pakettiauton renkaiden pääurien on oltava vähintään 1,6 millimetriä syvät, mutta sadekelillä jo alle 4 mm urat alkavat heikentää auton ajo-ominaisuuksia merkittävästi.

”Haluamme neuvoa, ja pienestä huomaamattomuudesta voi selvitä huomautuksella. Jos sen sijaan useampi rengas on selvästi alle lain mukaisen minimin, kyllä siitä silloin muistetaan liikennevirhemaksulla”, Ihalainen sanoo.

Omien renkaiden kunto tunnetaan huonosti

Poliisi näkee työssään mihin huonokuntoiset renkaat pahimmillaan johtavat. Vuodesta 2000 lähtien vuosittain keskimäärin 29 kuolonkolarissa kolarin aiheuttajalla on ollut autossaan huonokuntoiset renkaat.

”Kun syksyn sadekelit lähestyvät, renkaiden pito nousee entistä suurempaan arvoon. Se pätee niin moottori- ja maantienopeuksiin kuin kaupunkiajoonkin, missä auto on saatava nopeasti pysähtymään esimerkiksi suojatielle. Huonokuntoiset renkaat ovat riski kuljettajan lisäksi myös muille”, Ihalainen sanoo.

Pääasiassa suomalaiset saavat rengashuollosta puhtaat paperit. Rengasratsian aikana huonokuntoisilla renkailla ajavien osuus on laskenut noin 10,3 prosentin tuntumaan.

”Olemme iloisia, että valistustyön ansiosta osuus on jatkuvasti pienentynyt, mutta rengastiedolle on edelleen suuri tarve. Huonokuntoisilla renkailla ajavista kolme neljästä ei tiedä, missä kunnossa omat renkaat ovat”, Nuora muistuttaa.

Uutiset

Työkoneiden vuokramarkkinoilla luvassa selkeää kasvua vuosin...

MARKKINAENNUSTE | TEKNISEN KAUPAN LIITTO JA FORECON OYRakentamisen tuotannon väheneminen on jatkunut melko voimakkaana kuluvana vuonna ja pitää vuokra...

Uutiset

Alamäki loiveni, mutta käännettä saadaan vielä odottaa – myy...

Teknisen Kaupan jäsenyritysten myynti jatkui laskevana vuoden kolmannellakin kvartaalilla. Tällä kertaa myynti jäi neljä prosenttia vuodentakaista pie...

Uutiset

Teknisen Kaupan yleisiin sopimusehtoihin päivityksiä

Hyvä sopimus varmistaa kaupan onnistumisen ja liikesuhteiden toimivuuden. Ostajan ja myyjän kannattaa aina sopia selkeästi ja yksityiskohtaisesti kumm...