Päivää, mitä herralle saisi olla? | Timo Lindström, Andreas STIHL Oy
Kirjoittaja: Timo Lindström
Timo Lindström
Andreas STIHL Oy:n maajohtaja, Teknisen Kaupan Liiton hallituksen jäsen
Kuluttajan roolissa olemme kuulleet miten meidän tulisi pienentää omaa hiilijalanjälkeämme. Sen vuoksi koemme parhaillaan vauhdikasta siirtymää sähköiseen maailmaan fossiilisten polttoaineiden ja polttomoottoreiden parista, mikä myös aiheuttaa valinnan vaikeuksia.
Lähelle kotia osuvista keskusteluista suosituin on itselleni varmaankin ollut autoista. Jatketaanko vanhaan malliin bensa- tai dieselautolla, vai siirtyäkö hybridiversioon tai täyssähköön? Siinä on miettimistä autokaupassa. Mikä on soveltuvin ratkaisu säästämään yhteistä planeettaamme, entä miten se sopii omaan käyttöön? Odotankin melkoista valintakeskustelua automyyjän kanssa, kun eri vaihtoehtoja on tarjolla useampikin.
Pihatöihin olen tarvinnut tietenkin pienkoneita, joissa on kautta aikojen käytetty kaksi- ja nelitahtisia polttomoottorikoneita. Ne on usein mielletty hyvin äänekkäiksi, päästöjensä lisäksi. Hiljaisempi vaihtoehto sähköisenä miellyttää, mutta tärkeimpänä tietysti käytön aikainen päästöttömyys. Akkutyökaluja ja eri malleja on kaupan hyllylle tullut muutaman viimeisen vuoden aikana hurja määrä, mutta valinnan vaikeuksia tässä voi olla syystä jos toisestakin.
Osa tuotteiden loppukäyttäjistä on sen haasteen piirissä, että polttomoottori antaa yhä edelleen parhaan mahdollisen kyvyn liikkua ja tehdä töitä paikoissa, joissa ei yksinkertaisesti ole vielä mahdollisuutta ladata sähköisiä akkutuotteita riittävästi, tai siellä ei ole sähköä ollenkaan.
Kärjistettynä esimerkkinä vaikkapa metsurit moottori- ja raivaussahojensa kanssa tiettömien taipaleiden takana pakkaskeleillä. Siellä polttomoottoriversio on edelleen vahvin kandidaatti huolimatta markkinoilla olevista sähköisistä vaihtoehdoista. Sen sijaan samaa pulmatilannetta en itse koe, sillä normikuluttajana en voisi kuvitella käyttäväni mitään muuta kuin akkukäsityökaluja omissa tarpeissani kotona tai mökillä.
Akkuteknologia on tällä hetkellä puhutuin ja suosituin ratkaisu. Uskon vahvasti sen kehittyvän niin paljon, että polttomoottori siirtyy historiaan. Mutta, synteettinen polttoainekin on tulossa markkinoille. Se on mielenkiintoinen vaihtoehto ja sen käyttö näyttäisi antavan polttomoottorille jatkomahdollisuuden, kun mm. käytön aikaiset CO-päästöt pienenevät varsin paljon.
Joskus aikanaan mietittiin kotiin uuden videonauhurin hankintaa kaupassa myyjän kanssa.
Päivää, mitä herralle saisi olla? Beta vai VHS? Mikä on se paras, käyttökelpoisin ja kestävin valinta? Kummallakin oli omat kannattajansa, mutta vain yksi jäi ja sekin on jo historiaa. Muisto palaa mieleeni, tässä on jotain samaa, mutta yhden jäljelle jäävän vaihtoehdon sijaan niitä taitaakin olla useampi.
Uskon, että meillä tulevaisuudessa on useampi energiamuoto, joita voimme käyttää sekä soveltaa riippuen henkilökohtaisesta tarpeestamme. Samanaikaisesti olemme eronneet fossiilisten polttoaineiden käytöstä ja pienentäneet henkilökohtaista hiilijalanjälkeämme, mikä on tietysti kaiken tarkoitus.
Timo Lindström
Lindström on toiminut Teknisen Kaupan Liiton hallituksen jäsenenä vuoden 2024 alusta alkaen. Hän asuu Helsingissä puolisonsa ja poikansa kanssa.
Hänellä on yli 20 vuoden kokemus globaalien brändien kanssa toimimisesta teknisen tukkukaupan alalla. Tuona aikana hän on ollut muutaman eri yrityksen johtotehtävissä, keskittyen mm. kansallisen myyntiliiketoiminnan kehittämiseen.
Harrastuksista rakkaimmat ovat pojan jalkapalloharrastuksen tukeminen, golf, maastopyöräily sekä lumilautailu.
Kansikuva: Tekoäly DALL·E:n näkemys VHS-nauhurista