Wihurin Kimmo Ahonen: Kuka kouluttaisi kaupallisia insinöörejä?
Kirjoittaja: Kimmo Ahonen
Kimmo Ahonen
operatiivinen johtaja, Wihuri Oy, Tekninen Kauppa
Olet varmasti kuullut vitsin: ”Miksi poliisiautossa on aina kaksi poliisia – no toinen osaa kirjoittaa ja toinen lukea”. Mistähän tällainen hauskuus juontaa juurensa?
Tekninen kehitys on tänä päivänä nopeampaa kuin koskaan aikaisemmin ja vauhti tuntuu vain kiihtyvän. Samalla kun tekniikka kehittyy, se myöskin tasapäistyy. Tuotteet itsessään eivät enää eroa niin paljon toisistaan mihin olemme ajan saatossa tottuneet, kun oli hyvää ja huonoa.
Nyt on vain hyvää ja ehkä vähän parempaa, mutta pelkkä laatu ei ole enää se päätöstä eniten ohjaava tekijä. Jotain tarvitaan lisäksi, lisäarvoa.
Tämä asettaa myös tuotteita myyvän ja markkinoivan yrityksen uuteen tilanteeseen. Emme voi ”myydä” enää tuote edellä, sen teknisillä ominaisuuksilla tai laadulla, sellaisia eroilla, joita yksikertaisesti tuotteilla ei enää ole toisiinsa nähden.
Kehittyvätkö koulutus ja koulutusohjelmat myös, kuten tekniikka, markkina, asiakkaat, odotukset ja tarpeet muuttuvat? Tarvitsemmeko jatkossa edelleen kaksi ihmistä tekemään ”yhden” työn?
Voimmeko jatkossa saada tekijöitä, jotka tekevät töitä niin oikealla kuin vasemmalla kädelläkin? Kaupallinen insinööri tai tekniikan osaava taloustieteilijä – missä ja kuka heitä kouluttaa?
Onko jatkossakin teknisen tai kaupallisen koulutuksen saaneet kaksi eri asiaa, kaksi eri koulutusta, kuten se on aina ollut?
Tekninen kauppa tarvitsee edelleen insinöörejä, talouden ammattilaisia ja asiantuntijoita, mutta ennen kaikkea tekninen kauppa tarvitsee osaavia myyjiä, sellaisia joilla on kyky asettua asiakkaan asemaan, tunnistaa todellinen tarve ja tarjota tähän ratkaisu, niin teknisesti kuin kaupallisestikin.
Eli, miten koulutamme kaupallisia insinöörejä?
Kimmo Ahonen on Teknisen Kaupan Liiton hallituksen tuore jäsen. Hän asuu Vihdin Nummelassa, on naimisissa ja kahden täysi-ikäisen lapsen isä, joista esikoinen jo muuttanut pois kotoa.
Hänellä on yli 20 vuoden kokemus teknisen alan maahantuonti- ja jälleenmyyntiorganisaatiossa alan johtavien kotimaisten ja kansainvälisten brändien kanssa toimimisesta. Hän on johtanut myynti-, jälkimarkkina- asiantuntija- ja palvelutuoteorganisaatioita sekä vastannut palveluiden kehittämisestä ja tuotteistamisesta. Erityisosaamisalueena ja kiinnostuksen kohteena on asiakkuuksien hallinta, hoitomallit sekä niiden kehittäminen ja palveluiden tuotteistaminen.
Kimmon vapaa-aikaan kuuluu rentoa liikkumista metsässä yhdessä vaimon ja koiran kanssa. Lisäksi hän harrastaa liikuntaa tavoitteellisesti, ja tähän liittyy aina polkupyörä tavalla tai toisella.