Trukkimekaanikkojen taitokilpailu edistää ammattiylpeyttä ja lisää tietoisuutta uramahdollisuuksista
Julkaisemme artikkelisarjan jäsenyritystemme konkreettisista teoista, jotka edistävät teknisen kaupan alan tunnettuutta, vetovoimaa tai vastuullisuutta.
Nostokorkeuden kalibrointi pielessä? Vai sittenkin anturi rikki? Toyota Material Handling Finlandin trukkimekaanikot pähkäilivät 11. toukokuuta Service Skills Contest -taitokilpailun osatehtävien parissa Suomen finaalissa.
Kyseessä on Toyota Material Handling Europen järjestämä taitokilpailu omille kenttämekaanikoilleen. Kilpailu huipentuu kesäkuussa Euroopan finaaliin, jossa maakohtaiset voittajat kilpailevat Euroopan taitavimman trukkimekaanikon tittelistä.
Vaikka jaossa on komea titteli, kisojen pääasiallinen tarkoitus on juhlistaa mekaanikkoja ja heidän ammattiosaamistaan. Toyota Material Handling Finlandin toimitusjohtaja Jukka Heinosen mukaan ammattitaitoisten mekaanikkojen merkitys yrityksen menestykselle on äärimmäisen suuri.
- Kenttämekaanikot toimivat asiakasrajapinnassa ja ovat yrityksemme kasvot asiakkaiden suuntaan, Heinonen sanoo.
- Me haluamme olla mukana luomassa positiivisia kokemuksia, edistää trukkimekaanikkojen ammattiylpeyttä ja lisätä tietoisuutta toimialamme uramahdollisuuksista, hän jatkaa.
Trukkimekaanikon työ on asiakaspalvelua
Maallikko saattaisi erehtyä luulemaan trukkeja yksinkertaisiksi laitteiksi. Mutta mitä vielä. Trukeissa on enemmän hydrauliikkaa kuin autoissa, ja ohjelmistot ovat monimutkaisia sisältäen jopa 500 eri parametriä.
Kenttämekaanikko on liikkuva huolto- ja kunnossapitoyksikkö, joka toimii hyvin itsenäisesti ja ratkaisee asiakkaiden ongelmatilanteita paikan päällä. Työn vapausaste on korkeampi kuin korjaamolla toimivalla mekaanikolla.
- Nykypäivänä trukkimekaanikon työ on ennen kaikkea asiakaspalvelua. Digitalisaation myötä mekaanikko hoitaa kaiken itse työn vastaanottamisesta aina valmiin työn raportointiin ja jätteiden lajitteluun, kuvailee jälkimarkkinointijohtaja Jarmo Laamanen.
Service Skills Contest mittaakin mekaanikkojen teknisen osaamisen lisäksi myös asiakaspalvelu- ja turvallisuustaitoja.
Mikään oppilaitos ei tuota valmiita trukkimekaanikoita. Heinonen ja Laamanen kertovat, että heidän mekaanikoillaan on tästä syystä laaja ammatillinen koulutuspohja. Enemmistön taustalla on kuitenkin automaatio- tai sähköasentajan koulutus.
Toyota Material Handlingilla trukkimekaanikon työ alkaa kahden kuukauden kokonaisvaltaisella perehdytyksellä, mutta tulijan taustasta riippuen vie kahdesta kolmeen vuotta, ennen kuin mekaanikko kykenee toimimaan täysin itsenäisesti.
- Tässä työssä tarvitaan sekä intohimoa teknisten ongelmien ratkaisuun että työskentelyyn asiakasrajapinnassa. Trukkimekaanikon työ on vastuullista ja vapaata hommaa, kertoo Laamanen.
Vuoden 2023 taitavimmat mekaanikot ovat:
????Varastotrukit : Jarno Lahti
????Vastapainotrukit: Jani Mäki
Teknisen Kaupan Liitto onnittelee voittajia!
Toyota Material Handlingin vinkit ammattiosaamisen arvostuksen nostamiseksi ja ammattilaisten löytämiseksi:
Osoittakaa konkreettisesti, että arvostatte ammattilaisianne – Juhlapuheet jäähtyvät nopeasti, teot jäävät elämään.
Varmistakaa, että työpaikkailmoituksenne tavoittavat oikean kohderyhmän - Epäaktiiviset työnhakijat eivät seuraa työpaikkailmoituksia, mutta Toyota Material Handling on tavoittanut heitä esimerkiksi Redditistä, vähemmän tunnetusta sosiaalisen median kanavasta.
Hyödyntäkää rekrytointiprosessissa työn varsinaisia tekijöitä – Trukkimekaanikot ovat mukana rekrytoinneissa, ja he osaavat kertoa hakijoille konkreettisesti työstä ja odotuksista.
Vianetsintää hyvällä asiakaspalveluasenteella
Service Skills Contestin osallistujat ratkaisivat kilpailun edetessä tehtäviä, jotka oli huolella suunniteltu etukäteen. Yksi suunnitteluryhmässä mukana olleista oli Toyota Material Handlingin tekninen neuvoja Osku Louhelainen.
- Kilpailijat pääsevät tekemään mittauksia, vaihtamaan komponentteja ja suorittamaan määräaikaishuoltoja. Sellaisia aika tyypillisiä tehtäviä. Kaikkiin sisältyy vianhakua, tiedon etsimistä, asiakaspalvelua ja raportointia, hän kuvailee.
Hyvin huollettu trukki on toimintavarma. Joskus kuitenkin eteen tulee vikatilanteita, tai trukkikuski saattaa vahingossa kolhaista laitetta. Yhdessä kilpailutehtävässä varastotrukin korkeuden mittaus ei toiminut oikein. Tämä oireili haarukoiden hitaana laskeutumisena ja vikakoodina. Trukissa valvotaan montaa eri toimintaa lukuisten eri antureiden kautta. Jos yksikin ei toimi, tulee ilmoitus.
- Kilpailijoiden pitää varmistaa pitääkö korkeusmittaus paikkaansa. Tässä tehtävässä antureissa ei ollut vikaa, vaan mekaanikon piti kalibroida trukin ohjausjärjestelmässä nostokorkeus.
Louhelainen itse nauttii sopivan haastavien vikojen ratkaisemisesta ja siitä tunteesta, kun pääsee auttamaan asiakasta. Kilpailussa hän oli vikatilanteiden luojana aivan uudessa roolissa. Kun edellinen kilpailija oli suorittanut nostokorkeuden kalibroinnin onnistuneesti, Louhelainen istui puikkoihin säätämään trukin taas killiin. Sitten seuraava kilpailija oli tervetullut astumaan kehään ja etsimään vikaa hyvällä asiakaspalveluasenteella.