Innovoivalla kulttuurilla taantumasta kasvuun | Hannele Julin, S&N Osakeyhtiö
Kirjoittaja: Hannele Julin
Hannele Julin
Toimitusjohtaja, S&N Osakeyhtiö
Osallistuessani taannoin MIT:n ja IMD:n Business Schoolien yhteisesti järjestämään Driving Strategic Innovation -koulutukseen silmäni avautuivat ymmärtämään, miten tärkeää innovointi on – täysin riippumatta siitä, missä roolissa työskentelemme.
Innovointi löytyy myös MPS:n ”Johdon agendalla 2024”-listalta, jonka he esittivät äskettäin seminaarissaan. Uskallanpa väittää, että innovoivalla kulttuurilla löydämme paitsi ratkaisut kohtaamiimme ongelmiin myös avaimet kasvuun – haastavinakin aikoina.
Työsuorituksemme arvo muodostuu paitsi asiantuntemuksestamme ja teknisestä kompetenssistamme myös siitä, miten koko ajan parannamme ja kehitämme suoritustamme – muuten jäämme auttamattomasti jalkoihin alati muuttuvassa maailmassa.
Miten luodaan jatkuva, innovoiva toimintatapa niin itselleen kuin työyhteisöön? Viikon kurssia on mahdotonta kiteyttää 2000 merkkiin, mutta alkuun pääsemme professori Bill Fischerin "IDEA"-muistilistalla.
I – Interested Yleensä keskitymme siihen, että yritämme itse olla kiinnostavia, kun meidän pitäisi olla kiinnostuneita muista, ja oppia heiltä. Einstein sanoi: ”I have no special talents. I am only passionately curious”. Emme etene elämässä kovin pitkälle sillä tiedolla, mikä meillä on juuri nyt. Kaikilla on aina kiire, mutta osa kiireestämme pitäisi syntyä siitä, että aktiivisesti haemme ja kokeilemme uusia ideoita ja mahdollisuuksia ja sitä kautta opimme uutta.
D – Diverse Asioihin kannattaa perehtyä mahdollisimman laajasti; erilaisiin aloihin, asiakassegmentteihin, ja tuoteryhmiin. Lisäarvoa ei juuri synny, jos keskustellaan vain sellaisten ihmisten kanssa, jotka tietävät saman minkä itsekin. Oivallukset ja keksinnöt ovat harvoin täysin uusia; yleensä ne ovat laajennuksia tai sekoituksia olemassa olevista asioista.
E – Exercise Ideointilihaksia pitää treenata! Kysy kokouksissa kysymyksiä muilta ja kysy myös itseltäsi! Opinko jotain uutta tällä viikolla? Tästä tapaamisesta? Tässä kokouksessa? Olenko kokeillut jotain uutta? Kuunnellut vaikkapa podcastia? Uudet ideat tulevat niille, jotka tietoisesti ja jatkuvasti hakevat uusia ideoita.
A – Agile Mikä tahansa uusi tuote, palvelu tai toimintamalli vaatii kokeiluja ja hiomista. Pitää korjata ja kehittää, ottaa askelia sivulle ja taaksepäin, ja joskus aloittaa uudestaan. Innovointi vaatii suurta ketteryyttä!
Tässä(kään) asiassa ei muutosta synny hetkessä. Tietoisuus on hyvä aloitus!
Hannele Julin on Teknisen Kaupan Liiton hallituksen varapuheenjohtaja.