Image

Rakenna maailmaa vuokratulla, vähäpäästöisellä työkoneella

Kirjoittaja: Juha Ala-Hiiro

Image

Juha Ala-Hiiro

Johtava asiantuntija, Teknisen Kaupan Liitto

Tätä vuotuiselta liikevaihdoltaan lähes miljardin euron suuruiseksi kasvanutta toimialaa ei pitänyt alunperin edes syntyä Suomessa. Niin epähienona eikä lainkaan oikeana liiketoimintana työkoneiden vuokrausta nimittäin pidettiin 50-luvulla. Koneiden vuokraus oli uutta, sillä rakennusliikkeiden omistajat olivat tottuneet lainailemaan toisiltaan puuttuvia koneita ja laitteita. Sitten muuan Pentti Pärnänen ryhtyi ensimmäisenä vuokraamaan rakennuskoneita, ja loppu on historiaa.

Suomi on nykyisin työkonevuokrauksen kärkimaita. Pärnäsen jalanjäljissä Teknisen Kaupan Liittoon kuuluvat suomalaiset Ramirent, Cramo ja Renta ovat kasvaneet Euroopan suurimmiksi konevuokrausyrityksiksi.

On mainitsemisen arvoista, että jo joka kolmas työkoneen tuottama euro tulee muualta kuin rakentamisesta, kuten teollisuudesta ja tapahtumista.

Työkoneet auttavat ihmistä, yhteiskuntaa ja ympäristöä

Maailma ei ole vielä valmis, vaikka paljon sitä on jo rakennettu. Nykyisin huhkitaan onneksi työkoneilla, jotka ihmisvoiman väkevään käyttöön verrattuna kestävät jo eettisenkin tarkastelun. Työkoneala on 2020-luvulla teknisen kehityksen kärjessä ja turvallisuuden keskiössä. Työkoneiden vuokraustoiminta pureutuu puolestaan suoraan kiertotalouden ytimeen.

9.-15. lokakuuta 2023 vietetään European Rental Weekiä, joka tuo työkonevuokrausta esille hyvänä vaihtoehtona uutta työuraa suunnitteleville. Ratkaisuihin keskittyvälle, mutta ihmiskeskeiselle työkonealalle kaivataan uusia osaajia. Tarjolla olisi ura kiehtovalla kansainvälisellä toimialalla sekä monipuolisia ja kiinnostavia työtehtäviä. Näihin tutustumisen voi aloittaa vaikka uratarinasta Konevuokraamo Vatupassissa.

Juuri nyt työkoneista kannattaa pitää vähän meteliä. Eikä vähiten siksi, että uudet koneet alkavat olla jo kovinkin hiljaisia.

Juuri valmistunut työkonealan green deal -sopimuksen väliarviointi antaa hienon signaalin siitä, että työkoneiden kasvihuonepäästöille asetetut tavoitteet tullaan saavuttamaan sopimuksen mukaisesti vuonna 2025, trukkien ja henkilönostimien kanssa jo aiemmin.

Työkoneiden kasvihuonekaasupäästöt olivat vuonna 2020 2,4 Mt CO2 -ekv., mikä on noin 5 % Suomen kokonaispäästöistä ja 9 % taakanjakosektorin päästöistä. Vertailun vuoksi liikenteen osuus on 35 %. Luvut perustuvat tietysti arvioon, samoin kuin ennustaminen tulevasta.

Työkoneiden osuus päästöistä ei kuitenkaan ole oleellista, vaan se, että työkoneiden päästöt tulevat edelleen vähenemään vuosi vuodelta, vaikka työkoneiden määrä lisääntyisikin.

Useat konevalmistajat käyttävät valtavia summia tuotekehitykseen, niin nykyisten kuin uusien koneiden ja niiden tekniikan kehittämiseen. Uudet vähäpäästöiset polttoaineet, uudet käyttövoimat, hybridit sekä monimoottoritratkaisut toimivat veturina ympäristöystävällisyyden, mutta myös yhteiskunnallisen ja sosiaalisen vastuun suhteen.

Kustannustehokas on usein vähäpäästöistä, etenkin kun valitaan oikea kone oikeaan paikkaan. Vuokraamalla selätetään myös Suomen omat haasteet, pitkät välimatkat ja neljä vuodenaikaa. Ja vuokraamosta saat aina uudenkarhean, juuri huolletun ja tarkastetun koneen käyttöösi.

Vinkki: helppo tapa tutustua vähäpäästöisiin työkoneisiin on Motivan päivitetty verkkokoulutuspaketti.

Blogit

Innovoivalla kulttuurilla taantumasta kasvuun | Hannele Juli...

Osallistuessani taannoin MIT:n ja IMD:n Business Schoolien yhteisesti järjestämään Driving Strategic Innovation -koulutukseen silmäni avautuivat ymmär...

Blogit

Palvelualojen tuottavuutta tulee parantaa, keinoja löytyy jo...

Suomen talous on pitkään kamppaillut tuottavuuden kasvun kanssa, ja tämä on yksi keskeisimmistä syistä siihen, miksi taloutemme ei ole laajemmin kasva...

Blogit TEKtalk

Kuka, mitä tankkas ja ketä, mitä, häh

Tällä hetkellä keskustelu vedyn mahdollisuuksista käy kiivaana teollisuudessa, liikenteessä, sähköntuotannossa ja rakennusalalla. Kyseessä ei ole kuit...