Image

Rima alkuun tarpeeksi matalalle tekoälyn kanssa – Petri Kalliokoski, Feon Oy

Kirjoittaja: Petri Kalliokoski

Image

Petri Kalliokoski

Toimitusjohtaja, Feon Oy

Tekoäly (AI) on nopeasti muovaamassa useita eri toimialoja, eikä tekninen kauppa ei ole tässä poikkeus. Alamme yritykset toimivat monimutkaisessa ja kilpaillussa ympäristössä, jossa tehokkuus, tarkkuus ja nopea reagointi markkinoiden muutoksiin ovat keskeisiä menestyksen tekijöitä. On selvää, että teknisen kaupan alan yritykset ovat avainasemassa monissa toimitusketjuissa ja voivat hyötyä merkittävästi tekoälyn tarjoamista mahdollisuuksista. 

Tekoäly voi auttaa yrityksiä tehostamaan toimintojaan, parantamaan asiakaspalvelua ja jopa optimoimaan varastonhallintaa. On kuitenkin tärkeää lähestyä tekoälyn käyttöönottoa realistisin odotuksin ja selkeillä tavoitteilla.

Tavoitteet maltillisiksi ja tehtävät selkeiksi

Kun puhutaan tekoälystä, esille nousee monia näkökulmia, joissa kyllä tunnistetaan tekoälyn tulevaisuuden mahdollisuudet, mutta aihetta käsitellään usein liian laajana kokonaisuutena tai kalliina investointina. Tekoälylle asetetut tavoitteet ovat myös lähes aina liian korkeita.  

Paras lähestymistapa onkin asettaa tavoitteet maltillisiksi ja hyödyntää tekoälyä ensin yksinkertaisissa ja hyvin määritellyissä tehtävissä, joissa sen tuomat hyödyt ovat helposti havaittavissa.

Näissä tehtävissä tekoäly on parhaimmillaan 

Yleisesti voidaan todeta, että kaikki tehtävät, joista yrityksessä on riittävästi dataa ja jotka ovat selkeästi oma prosessinsa, ovat tekoälylle otollisia kohteita. Tukkukauppa tai itse asiassa mikä tahansa liiketoiminta synnyttää valtavan määrän dataa, josta eri raportointijärjestelmillä työstetään raportteja tai erilaisia KPI-mittareita. Tämä on usein pintapuolista ylätason numeraalista tietoa, eikä ihminen välttämättä kykene tästä datamassasta tekemään nopeita ja tarkkoja päätelmiä oman päätöksenteon tueksi.  

Tekoäly kykenee analysoimaan valtavia määriä dataa ja tuottamaan asiakas- tai tuotekohtaista analyysiä, ennusteita tai suosituksia, jos vain yrityksen data on riittävän puhdasta! 

Toinen selkeä osa-alue tekoälylle ovat erityyppiset sisäänluku- ja käsittelytehtävät, esimerkiksi tilausten, dokumenttien ja reklamaatioiden käsittelyt, jotka eivät ole määrämuotoisia tai automatisoitavissa järjestelmissä. Näissä tehtävissä tekoäly ja ohjelmistorobotit voivat yhdessä muodostaa tehokkaan ja väsymättömän tiimin. 

Ehkä tunnetuin, mutta ei välttämättä pidetyin, tekoälyn käyttökohde on asiakaspalvelussa, missä erityyppiset chatbotit voivat olla asiakkaan ensi kosketus yrityksen palvelukanaviin. Tekoälyllä varustetut chatbotit ja virtuaaliassistentit palvelevat asiakkaita 24/7 usealla eri kielellä tehokkaasti ja parantavat myös asiakastyytyväisyyttä, kun vastaukset saadaan nopeasti ja vaivattomasti. 

Kun tekoäly on saatu tekemään hyvää analyysiä yrityksen datasta, niin myös optimointityöt ovat potentiaalinen tehtäväkokonaisuus. Esimerkiksi varastojen tai logistiikan optimointi on hyvinkin mahdollista, kun vain perusasiat, eli jälleen kerran, data on kunnossa. Oikein määriteltynä tekoäly kykenee antamaan hyvinkin tarkkoja ennusteita ja sitä myöden hyviä suosituksia operatiiviseen tekemiseen. 

Toki tekoälyn apua käytetään paljon tekstin, kuvien ja videoiden tuottamiseen, mikä tulee varmasti vaikuttamaan merkittävästi esimerkiksi yrityksen markkinointiin ja viestintään. Näin tulee tapahtumaan vähintäänkin välillisesti, kun markkinointitoimistot pystyvät kustannustehokkaammin tuottamaan tekstimuotoista tai visuaalista aineistoa yritysten tarpeisiin.

Miten alkuun? 

Suomi on onneksemme tekoälyn käytössä hyvässä asemassa ja maastamme löytyy useita hyviä yhteistyökumppaneita, joilla on jo kokemusta tekoälyn käytöstä eri tilanteissa ja tehtävissä.  

Tekoälyn käyttöönotossa on suositeltavaa aloittaa keskustelu yrityksen oman henkilöstön kanssa ja yhdessä tunnistaa selkeitä kohteita tekoälyn soveltamiselle. On myös tärkeää varmistaa, että yrityksen prosessit, järjestelmät ja datanhallinta ovat kunnossa, jotta tekoälyä voidaan hyödyntää luotettavasti.  

Loppujen lopuksi tekoäly on vain todennäköisyyslaskentaa, jonka tulokset tarkentuvat vain tekoälyä käyttämällä. Ja riskit ovat varmasti mahdollisia hyötyjä pienemmät. 

Kirjoittaja on Teknisen Kaupan Liiton hallituksen varapuheenjohtaja.

Muut Petrin kirjoitukset

Blogit

Kehityskeskustelu joulupukin kanssa – Mikael Kämpe, Ramirent...

Taas on yksi vuosi loppumaisillaan. Ikävä kyllä monikaan asia ei tänä vuonna mennyt toivottuun suuntaan, ja taloustilanne on edelleen haastava. Suomel...

Blogit

Tekeekö etätyö sittenkään autuaaksi – Pia Heinänen-Alasaari,...

Melkein viisi vuotta sitten jouduimme kaikki sopeutumaan uuden äärelle, kun koronapandemia iski maailmanlaajuisesti eristäen ihmiset koteihinsa. Tämä ...

Blogit

Mikä on hyvää byrokratiaa – Mikko Teittinen, Bang & Bonsomer...

Hyvä byrokratia tarkoittaa järjestelmää, jossa prosessit ja menettelyt ovat selkeitä, tehokkaita ja oikeudenmukaisia. Se edistää yhteisten tavoitteide...