SEW-EURODRIVE Oy: Yritysten välinen yhteistyö tuo tulosta vastuullisuudenkin saralla
Vastuullisuuden roolin ja merkityksen kasvaessa tiedon jakamisesta tulee koko ajan tärkeämpi kilpailuetu. Tänä päivänä jopa perinteisen teollisuuden parista löytyy yrityksiä, joille vastuullisuus on aidosti sydämen asia, ja jotka pyrkivät aktiivisesti omaksumaan uusia käytäntöjä vastuullisuusasioidensa edistämiseksi entisestään.
Niin kuin nyt hollolalainen käyttötekniikkaan erikoistunut SEW-EURODRIVE Oy.
Toimitusjohtaja Juha Korhola kertoo, että SEW-EURODRIVE on tehnyt pitkän matkan vastuullisuusasioiden edelläkävijäksi. Kaiken takana on iso päätös kääntää koko toiminta vahvasti asiakaslähtöiseen suuntaan. Kun yrityksen strategia käännettiin tuotelähtöisestä asiakaslähtöiseksi, oli koko arvontuotto löydettävä uudelleen. Näin vastuullisuudesta tuli yhä isompi osa asiakasarvoa.
”Vastuullisuus etenee yhä vahvemmin asiakkaalta toimittajakenttään, ja tämä oli meidänkin otettava huomioon. Konsernitason linjaukset tehdään emoyhtiössä Saksassa, mutta on selvää, että myös maayhtiönä meidän on oltava kehityksen aallonharjalla.”
Vastuullisuuden toteutuminen kaikessa toiminnassa onkin yksi SEW-EURODRIVEn strateginen kulmakivi. Pystyäkseen vastaamaan niin arvoketjun kuin yhteiskunnan vaatimuksiin mahdollisimman hyvin yritys pyrkii aktiivisesti löytämään asiakkaidensa kanssa yhteisiä rajapintoja, joiden kautta molemmat pystyisivät vaihtamaan kokemuksia ja oppimaan toisiltaan lisää.
Viestintäpäällikkö Heidi Pekkalan mukaan kaikki lähtee siitä, että ymmärretään vastuullisuuden merkitys ja mahdollisuudet – niin liiketoiminnan edistämisen kuin yhteiskunnan hyvinvoinnin näkökulmasta.
”Yritysten haasteet vastuullisuuteen liittyvissä asioissa ovat hyvin samankaltaisia. Ajankäytön hallinta, raporttien täyttö, sertifikaattien hankinta ja muut vastaavat asiat ovat jokaisen pöydällä jossain vaiheessa. Olemme kaikki saman asian äärellä, samat velvoitteet täytettävinä. Yhteistyötä tekemällä voimme kaikki saada aikaan enemmän.”
Myyntipalaverin sivujuonteesta yhteiseksi kehityskohteeksi
Ensimmäinen kohtaaminen syntyy tyypillisesti myyntineuvottelujen kaltaisissa palavereissa. Vaikka vastuullisuus ei näissä keskusteluissa välttämättä olisikaan ensimmäisenä agendalla, löytyy suhteen syvetessä myös siltä puolelta yhteisiä tavoitteita ja oppimisen mahdollisuuksia.
Juha Korhola huomauttaa, että vastuullisuus tulee yhä useammin kuvaan mukaan jo yhteistyön varhaisessa vaiheessa. Joskus se on suoranainen kriteeri sille, että yritys ylipäätään pääsee tekemään tarjousta.
”Useammassa tapaamisessa olemme valmistautuneet kertomaan ensin elinkaaripalveluista, toimituskyvystä ja muista asioista, joilla olemme pystyneet erottumaan eduksemme. Eräässä myyntitapaamisessa potentiaalinen asiakkaamme mainitsi, että aivan ensimmäiseksi hän haluaa tietää, miten meillä hoidetaan vastuullisuusasiat. Vasta kun olemme osoittaneet täyttävämme nämä kriteerit, pääsemme varsinaiseen myyntilaitaan kiinni.”
Kokeneet myynti-ihmiset osaavat varautua yllättäviin käänteisiin neuvotteluissa, mutta vastuullisuudella aloittaminen oli ainakin ensi alkuun pysäyttävä kokemus. Se osoitti, että vastuullisuuteen suhtaudutaan yhä vakavammin. Se on osattava kääntää aidoksi lisäarvoksi ja erottautumistekijäksi.
Kun pystytään osoittamaan, että yritys kykenee täyttämään asiakkaan odotukset myös vastuullisuuden näkökulmasta, muodostuu vastuullisuudesta luontevasti yhteistä liiketoimintaa tukeva sivujuonne. Yhteistyön kehittyessä on yhä luontevampaa pitää palavereja ja käydä keskusteluja myös siitä, kuinka vastuullisuuteen liittyvät kysymykset pystytään ratkaisemaan sujuvasti, ja miten itse kukin pystyisi toteuttamaan vastuullisuuden periaatteita entistäkin paremmin.
Heidi Pekkala kertoo, että vastuullisuudesta on tullut myös yhä merkittävämpi työnantajamielikuvan muokkaaja. Vastuullisuustekoja ja -saavutuksia viestitäänkin aktiivisesti niin nykyisille kuin potentiaalisille työntekijöille. Erityisen tärkeää on kertoa uusille työntekijöille siitä, mikä on vastuullisuuden rooli yrityksessä ja millä keinoin sitä pyritään päivittäisessä työssä edistämään.
”Yhteistyö asiakkaiden kanssa on hyödyllistä myös viestinnän saralla. Käymme kumppaneiden kanssa keskusteluja esimerkiksi siitä, miten viestimme sisäisesti vastuullisuudesta ja miten osallistamme henkilöstöä raportointiin. Olemme oppineet valtavasti näistä keskusteluista ja saaneet uusia ideoita omaan viestintäämme.”
Jakamisen kulttuuri avaa ovat vastuullisuuden kehitystyölle
Tiedon aktiivinen jakaminen ei aina ole kuulunut etenkään perinteisempien alojen teollisuusyritysten kulttuuriin, mutta etenkin digitalisaation yleistyessä sen merkitys on vähitellen tiedostettu paremmin.
HSEQ-päällikkö Olli Talvitien mukaan vastuullisuusasioissa ymmärretään jo hyvin, että ideoiden ja kokemusten vaihto rikastuttaa kaikkien osapuolten tekemistä. Kun asioista päästään keskustelemaan, jokin yksityiskohta tyypillisesti sytyttää yhteistyön kipinän. Olli Talvitie ottaa esimerkiksi EcoVadis-vastuullisuusarvioijan myöntämät luokitukset. SEW-EURODRIVE Oy sai kultatason luokituksen vastuullisuustyöstään vuonna 2022, ja saavutus on herättänyt sidosryhmissä paljon huomiota ja kirvoittanut hyviä keskusteluja.
”Kun liikeneuvotteluissa vastuullisuusasiat nousevat esiin ja mainitsemme Ecovadis-luokituksemme, moni on kysynyt mahdollisuuksia keskustella siitäkin asiasta tarkemmin. Toisilla on vastaavia suunnitelmia tunnustuksen saamiseksi, toiset pitävät luokitusta edellytyksenä kumppanuuden kasvattamiselle.”
SEW-EURODRIVE Oy:n vastuullisuusasioita tukeva työryhmä kehottaakin jokaista yritystä ottamaan vastuullisuusasiat puheeksi kumppaneidensa kanssa. Luontevimmin tämä käy palavereissa, joihin kokoonnutaan puhumaan jostain aivan muusta. Vastuullisuus on asia, joka lähtökohtaisesti kiinnostaa kaikkia, mutta jonka aktiivinen kehittäminen jää valitettavan usein arjen tiimellyksessä taka-alalle.
Siitä huolimatta, tai ehkä juuri siksi, ei vastuullisuusyhteistyöstä ole vielä liiketoiminnallekaan ainakaan mitään haittaa koitunut.
Kuva: SEW-EURODRIVEn showroom tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden tutustua yrityksen tuotteisiin ja ratkaisuihin. Samassa yhteydessä nousevat usein myös vastuullisuusasiat luontevasti esille.