Image

Toyota Material Handling Finland Oy: Aito vastuullisuus kumpuaa kulttuurista

Sata vuotta sitten Toyotan perustaja Sakichi Toyoda laati yritykselleen toimintaperiaatteet, joihin Toyota-konsernin yhtiöissä eri puolilla maailmaa edelleen vahvasti nojaudutaan. Näin tehdään myös maailman johtavan materiaalinkäsittely- ja sisälogistiikkaratkaisujen toimittajan Toyota Material Handlingin Suomen yksikössä. Syvälle juurtunut yrityskulttuuri elää ja kehittyy ajan tarpeiden mukaisesti ja on kaiken tekemisen – myös vastuullisuuden toteutumisen – keskiössä.

Sakichi Toyodan periaatteiden keskeinen sanoma oli ihmisten kunnioittaminen ja ympäröivästä yhteiskunnasta huolehtiminen. Tämä oli poikkeuksellista aikana, jolloin monet vastaavat teollisuusyritykset keskittyivät vain tuotannon tehostamiseen ja voittojen maksimointiin vastuullisuudesta välittämättä.

”Meille jokainen työntekijä on tärkeä ja haluamme tarjota henkilöstöllemme parhaan mahdollisen työntekijäkokemuksen”, Toyota Material Handling Finland Oy:n HR & HSE Manager Jaana Paajanen kertoo. ”Tämän jatkuvan kehitystyön viimeisimpänä saavutuksenamme on uunituore Great Place to Work -sertifikaatti, josta olemme todella ylpeitä.”

Paajanen korostaa, että työpaikka ja sen kulttuuri luodaan yhdessä; työnantaja tarjoaa raamit ja edellytykset, mutta vastuu hyvästä työpaikasta on kaikilla työyhteisön jäsenillä. ”Jokainen teko tai tekemättä jättäminen muovaa yhteistä kulttuuriamme”.

Toyotalla korostuukin jokaisen työntekijän vastuu ja velvollisuus kehittää omaa työtään, antaa palautetta, nostaa esiin ongelmakohtia ja ottaa vastuuta oman työnsä laadusta.

”Ajattelumme on aina lähtenyt siitä, että tuotteen laatu muodostuu sen elinkaaren aikaisista vaikutuksista yhteiskuntaan”, lisää Fleet Manager Joona Salminen.

”Jos trukki pettää kesken tuotannon ydinprosessin, aiheutuu siitä tuotannon lisäksi haittaa toimitusketjun muille jäsenille,” täydentää toimitusjohtaja Jukka Heinonen. ”Toyota on aina halunnut tehdä laadukkaita tuotteita nimenomaan siksi, että niistä olisi kaikille ihmisille mahdollisimman paljon lisäarvoa.”

Kun tähän ajatukseen yhdistää yhtiön periaatteet yhdenvertaisuudesta, toisten kunnioittamisesta, hyvästä tunnelmasta työpaikalla ja siitä, että ymmärrämme olevamme osa ympäröivää yhteiskuntaa, onkin yhtäkkiä suorastaan loogista nähdä Toyota tekemässä ansiokasta työtä myös vastuullisuuden eri osa-alueilla.

Konkreettiset kehitysaskeleet puhuvat puolestaan.

Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaate rekrytoinneissa

Edelleen erittäin miesvaltaisen alan yrityksenä Toyota Material Handling Oy:n on tehtävä hieman enemmän ollakseen työnantajana kaikille hakijoille mahdollisimman houkutteleva.

Esimerkiksi rekrytointi-ilmoituksiin ja hakuprosessiin on kiinnitetty huomiota myös tästä näkökulmasta.

”Mekaanikkoilmoituksiin olemme tarkoituksellisesti laittaneet kuvan, jossa on naismekaanikko työssä. Tässä työssä nainen suoriutuu yhtä hyvin, eikä ”miehistä fysiikkaa” tarvita” Jaana Paajanen kertoo. ”Hyvät työkalut ja menetelmät ovat työnteon kannalta huomattavasti lihasvoimaa tärkeämpiä ja usein myös työturvallisuuden kannalta parempia.”

Linja on tuottanut tulosta ja viimeisimmissä mekaanikkohauissa naisia on ollut ilahduttava määrä hakemaan tehtäviin. Viime syksynä yksi naismekaanikko myös palkattiin.

Hakemusten käsittelyssä keskitytään kuitenkin olennaiseen. Osaavin ja tiimiin sopivin kandidaatti valitaan – miehiä ei suosita, mutta myöskään mitään naiskiintiöitä ei ole otettu käyttöön.

Sertifikaatit ja käytännön ympäristöteot

Yritykset edellyttävät entistä enemmän konkreettisia vastuullisuustekoja kumppaneiltaan. Jukka Heinonen toteaa, että tietyt sertifikaatit ovat yhä useammin suoranainen edellytys yhteistyölle ja markkinassa menestymiselle. Toyotalla onkin aina oltu edelläkävijöitä myös ympäristöasioissa.

”Konsernimme Toyota Material Handling Europe on liittynyt Science Based Target – aloitteeseen ja olemme sitoutuneet olemaan hiilineutraali koko arvoketjussamme jo vuoteen 2040 mennessä, eli 10 vuotta ennen Pariisin ilmastosopimusta. Suomessa meillä on tavoitteena olla hiilineutraali oman toimintamme osalta jo vuoteen 2030 mennessä”, Jukka Heinonen kertoo.

Konkreettisena todisteena Toyota Material Handling Finland Oy:n vastuullisuudesta on yhtiön saavuttama platinataso Ecovadis-arvioinnissa. Ecovadis on maailman luotetuin yritysvastuun luokittelija, joka arvioi vuosittain globaalisti yli 150 000 yritystä. Toyota Material Handling Finland Oy kuuluu näiden yritysten yhden prosentin parhaimmistoon.

Ympäristöjohtamisen ISO 14001 -sertifikaatti yritykselle myönnettiin jo 2005 ja energianhallinnan ISO 50001 standardi saavutettiin lokakuussa 2024.

Jukka Heinonen lisää, että yrityksessä on tehty useita käytäntöjen linjauksia, joiden tarkoitus on edistää vihreää siirtymää.

”Kun hankimme uusia huoltoautoja, ne ovat sähkökäyttöisiä. Vanhoissa polttomoottoriautoissa käytämme uusiutuvaa dieseliä aina, kun sitä on saatavilla. Työsuhdeautojen on tällä hetkellä oltava hybridi- tai täyssähköautoja, ja vuoden 2026 jälkeen emme tilaa muita kuin päästöttömiä työsuhdeautoja.”

Huoltoautojen tyhjäkäyntiä seurataan kuukausittain, ja se onkin vähentynyt merkittävästi viimeisen vuoden aikana. Paljon on kiinni kommunikaatiosta ja omaksutuista työtavoista. Huoltoauto on mekaanikoille usein myös taukotila ja toimisto, jossa hoidetaan töiden raportoinnit ja etäpalaverit. Kun nämä tehdään kotona tai asiakkaan luona aina, kun se on mahdollista, tarpeeton tyhjäkäynti vähenee ja työ sujuu sekä mekaanikon että ympäristön kannalta miellyttävämmin.

Image

Vantaalla kunnostettaville trukeille pystytään rakentamaan toinen ja mahdollisesti vielä kolmas elämä tuottavassa työssä.

Kiertotalouden toteutuminen

Trukin elinkaaren pituuteen vaikuttaa vuosimallin sijaan huomattavasti enemmän käyttötuntien määrä sekä sen aikaisemmat käyttöolosuhteet.

Kun trukki palautuu Toyotalle vuokrakauden jälkeen, arvioidaan koneen kunto vastaanottotarkastuksessa ja määritellään, mitä sille tehdään. Tietyt kriteerit täyttävät trukit kunnostetaan ja osasta koneita irrotetaan toimintakuntoiset varaosat muiden koneiden kunnostusta varten. Paikallisesti Vantaalla kunnostettu trukki pystyy toimimaan tuottavasti vielä pitkään hieman pienemmän käyttöasteen toimintaympäristössä.

Tiedot koneen ensimmäisestä käyttöpaikasta on sinällään helppo löytää – Toyotalla on käytössään standardisoidut prosessit, jotka tuottavat laadukasta dataa. Sitä hyödynnetään kunnostustarpeen määrittelyssä. Joona Salmisen mukaan kaikki lähtee siitä, että elinkaariajattelu ja laadun määritelmä ymmärretään laajemmin kuin uusien trukkien myymisenä tiettyyn käyttöikään tulleiden tilalle. Asiakas ei välttämättä tarvitse uutta konetta jokaiseen tehtävään. Toyotan kunnostama vaihtokone näyttää lähes uudelta, joten se sulautuu osaksi uusien koneiden kalustoa. Myös kuljettajat käsittelevät konetta kunnioittaen.

Luottamusta tuotteen ja kunnostusprosessin laatuun kuvaa se, että kunnostettuihin vaihtokoneisiin Toyota antaa vuoden mittaisen takuun. Asiakkaan on mahdollista valita vaihtokone käyttöönsä ostamisen lisäksi vuokrasopimuksella, joka sisältää jopa täyden ylläpidon sopimuskauden aikana.

”Kun käyttömäärät, toimintaympäristö ja huoltohistoria tiedetään, trukille voidaan rakentaa toinen ja mahdollisesti vielä kolmas elämä tuottavassa työssä. Ja kun trukki jossain kohtaa tulee väistämättä elinkaarensa päähän, pystytään se kierrättämään käytännössä kokonaan”, toteaa Salminen.

Vastuullisuuden rooli yrityksen kulttuurissa

Vaikka Toyota Material Handling Finland Oy:n vastuullisuusteot eivät sellaisinaan kaikilta osin olisikaan kopioitavissa, on tuloksia tuottavan toimintamallin kantava ajatus jokaiselle yritykselle aivan samanlainen. Kun pystyy – ja malttaa – katsoa maailmaa laajalla perspektiivillä, ymmärtää pientenkin vastuullisuutekojen kauaskantoisen merkityksen. Tämä tarjoaa myös hyvän pohjan miettiä kaikkia niitä päivittäisiä tilanteita, joissa yritys pystyy toteuttamaan vastuullisuuden periaatteita jopa yllättävän tehokkaasti.

Moni yritys on jo ymmärtänyt, että kulttuuri on yksi kilpailuedun saavuttamisen tärkeimmistä katalysaattoreista. Vastaavaa ajatusmallia ei kuitenkaan aina löydy silloin, kun puhutaan vastuullisuudesta.

Kulttuuri on, loppujen lopuksi, heijastus yrityksen persoonallisuudesta – sen arvoista, tavoitteista ja odotuksista työntekijöitä kohtaan. Jokaisen olisi kyettävä tunnistamaan yrityksen kulttuuri omakseen, ja innostua sen kehittämisestä.

Vastuullisuus on yksi tämän päivän tärkeimmistä kilpailuedun rakennusaineista. Ja juuri siksi se ansaitsee paikkansa olennaisena osana jokaisen yrityksen kulttuuria.

Kuten Sakichi Toyoda viisaasti jo sata vuotta sitten neuvoi; ”Ole aina uskollinen velvollisuuksillesi ja edistä siten yhtiön ja yhteiskunnan hyvinvointia.”

Pääkuva: Toyota Material Handling Finland Oy:n Joona Salminen (vas.), Jukka Heinonen ja Jaana Paajanen uskovat, että ymmärrys yrityksen roolista osana yhteiskuntaa auttaa ymmärtämään pientenkin vastuullisuustekojen merkityksen.

Vastuullinen tekninen kauppa -artikkelisarjan aiemmat osat

Vastuullisuus

Trukkimekaanikkojen taitokilpailu edistää ammattiylpeyttä ja...

Julkaisemme artikkelisarjan jäsenyritystemme konkreettisista teoista, jotka edistävät teknisen kaupan alan tunnettuutta, vetovoimaa tai vastuullisuutt...